Juryrapport Buma Boy Edgar Prijs 2019 Jasper Blom

De Buma Boy Edgar Prijs, de belangrijkste prijs in Nederland op het gebied van jazz en geïmproviseerde muziek, wordt dit jaar toegekend aan saxofonist, componist, arrangeur en bandleider Jasper Blom (Geldrop, 1965).

Het besluit van de jury is gebaseerd op de volgende criteria:

  • Er is sprake van exceptionele artistieke prestaties gedurende een reeks van jaren, op nationaal en internationaal niveau.
  • De winnaar bezit grote kwaliteiten op het gebied van improvisatie, compositie, arrangement, educatie en leiderschap.
  • Er is sprake van een sterke ontwikkeling en actualiteit en tevens een constante kwaliteit in het werk van de gelauwerde.
  • Kortom, de winnaar onderscheidt zich door opmerkelijke verdienste op creatief gebied, waarmee hij een waardevolle bijdrage levert aan de Nederlandse jazz- en geïmproviseerde muziek.

Jasper Blom kan gezien worden als een filosofische realist, een denker én doener. Hij is zich bewust van zijn kracht als instrumentalist maar ook van zijn plek in de wereld. Hij staat niet op het podium om indruk te maken maar om een verhaal te vertellen. Als luisteraar wordt er van je verlangd dat je écht luistert om de diepere betekenis en gelaagde verhaallijnen van zijn composities te bevatten en te voelen. Hij doet niets uit effectbejag en gaat al dertig jaar lang heel integer zijn eigen gang in diverse stromingen binnen het jazzidioom. Zijn toon wordt nooit echt ruig maar is altijd spannend en enerverend, als een warme wervelwind waarvan je niet weet wat het gaat opwoelen.

Het beleven van de magische klank van Sonny Rollins in de Oosterpoort in Groningen, eind jaren ’70, bepaalde definitief zijn bestemming. Dat resulteerde in een enerverende, muzikale reis langs ontelbare podia, met vele invloeden en collaboraties met jazzgrootheden: het Rotterdams Conservatorium, New York, Dave Liebman, Joe Lovano, Amsterdam, Chet Baker, Pierre Courbois, Michael Moore, Lee Konitz, big band, David Kweksilber, het Metropole Orkest, rock, blues, the songs of Stevie Wonder, Joris Roelofs, Benjamin Herman, Nils Wogram, Bert Joris, de combinatie akoestisch en elektronisch, Anton Goudsmit, improvisatie, Tom Rainey en invloeden uit alle windstreken van de wereld. Slechts een greep uit een eindeloze lijst van kruisbestuivingen, connecties, grote en kleine ensembles en formaties waarop hij, met grote passie en engagement, zijn persoonlijke stempel drukte.

En sinds lange tijd manifesteert Jasper Blom zijn creatieve kern met zijn uitmuntende kwartet, dat hem op intense wijze verbindt met jazzhelden Jesse van Ruller, Frans van der Hoeven en Martijn Vink. Met hen produceerde hij in het afgelopen decennium 4 studio-CD’s en een recente live dubbelaar met bijzondere, ingenieuze composities binnen een breed stijlscala van pop, funk en free jazz tot soundscapes en middeleeuwse polyfonie. Altijd stevig geworteld in technisch solide spel en een structuur waarin op het hoogste niveau geïmproviseerd en samengespeeld kan worden. Hij haalt het allerbeste uit zijn medemuzikanten, zowel in de studio als op de vele podia, binnen en buiten Nederland.

Vanuit zijn docentschap aan het Conservatorium van Amsterdam ontstond Rough Diamonds, een wekelijks podium in het Bimhuis, voor veelbelovende, nog studerende muzikanten. Onbevangen gaat hij de samenwerking aan met jong talent, waardoor hij ook zijn eigen spel op scherp zet en fris houdt. Dit inspirerende en stimulerende initiatief wordt door de jury van de Buma Boy Edgar Prijs 2019 op grote waarde geschat.

Sinds vele jaren, en met niet aflatende bezieling, deelt Jasper Blom zijn zin voor het grote muzikale avontuur, de diversiteit, humor, connectie, improvisatie en zijn omvangrijke, diepgaande oeuvre met ons, de luisteraars. Hiervoor zijn wij hem buitengewoon dankbaar.

Namens de jury,
Marieke Meischke