Biografie Jasper Blom

Jasper Blom (Geldrop, 1965) geldt als een van de belangrijkste tenor- en sopraansaxofonisten uit de Nederlandse jazzscene en streeft als componist naar een synthese van jazz, pop, klassieke en geïmproviseerde muziek. Blom heeft twee keer de European Jazz Competition Award gewonnen en wereldwijd gespeeld op de belangrijke jazzfestivals en in clubs door heel Europa en de Verenigde Staten.

Jasper Blom; Portret; 2019; Boy Edgar; BEP; Boy Edgar; Govert Driessen

Jasper Blom experimenteert, improviseert en componeert. Langzaam maar zeker ontstaat er een speelpraktijk waarbij Blom de ene avond het podium deelt met Benjamin Herman in een hardbop-programma, zich de volgende avond overgeeft aan vrije improvisaties, verderop in de week in funksessies experimenteert met gitaareffecten op zijn sax en tussendoor zich verdiept in Middeleeuwse vocale muziek of in de pianowerken van Claude Débussy.

In 1991 studeert Blom cum laude af aan het Rotterdams Conservatorium en vertrekt voor een half jaar naar New York om verder te studeren bij saxofonist Dave Liebman en trombonist-componist Bob Brookmeyer en lessen te nemen bij saxofonisten Joe Lovano en Greg Osby. Na terugkomst richt hij met Michael Moore het pianoloze kwintet Zut Alors! op, waarmee Blom in 1992 zijn debuut-cd Pie Dough uitbrengt. Ook begint hij samen te werken met Benjamin Herman, Joost Patocka en, in een later stadium, met Arnold Dooyeweerd en met Joris Roelofs. Het is een kenmerkende start voor de vernieuwing die hij zoekt in het overschrijden van genregrenzen en de bijzondere ensembles die hij samenstelt.

Jasper Blom is een zeer gewilde sideman in de pop, jazz en geïmproviseerde muziek en speelt samen met internationale grootheden als Randy Crawford, George Duke, Chet Baker, Lee Konitz en Nat Adderley. Onder de talloze formaties waarin Blom een aandeel heeft, zijn het superseptet KRUPA & The Genes, WonderYears (een bas/sax/drums trio gewijd aan de muziek van Stevie Wonder) en de David Kweksilber Big Band. Regelmatig wordt Blom uitgenodigd door topensembles als het Metropole Orkest en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw voor studiosessies en concerten.

In 2006 start hij met gitarist Jesse van Ruller, bassist Frans van der Hoeven en drummer Martijn Vink het Jasper Blom Quartet waarin alle mogelijke invloeden samenkomen. In een gestaag tempo brengt Jasper Blom met deze band vanaf 2008 elke twee jaar een nieuwe CD uit met sterk eclectisch en verrassend eigen werk. Dit kwartet speelt op grote podia in binnen- en buitenland. Onlangs verscheen op het Londonse label Whirlwind Recordings ‘POLYPHONY’, een live dubbelaar opgenomen in het BIMHUIS, waar het Jasper Blom Quartet wordt versterkt met gastoptredens van de Belgische trompettist Bert Joris en trombonist Nils Wogram.

Blom heeft compositie-opdrachten uitgevoerd voor Stichting Jazz in Utrecht, North Sea Jazz Festival, Festival Jazz International Rotterdam en SAX14. Zijn composities worden snel opgepikt. ‘Jaive Song’ wordt verkozen tot track van de week bij radio 6. ‘Nothing Twice’ wordt uitgevoerd door de David Kweksilber Big Band bij de viering van het 40-jarig jubileum van het BIMHUIS.

Naast zijn hoofdvak docentschap aan het Conservatorium van Amsterdam vindt Jasper Blom aansluiting bij de jongere generatie jazzmusici door het organiseren van sessies en het jaarlijkse ROUGH DIAMONDS festival in het BIMHUIS. Ook heeft hij met zijn studenten regelmatig kleinere optredens in cafés. Zo ontstaat een lesfilosofie waarbij Blom zijn leerlingen niet alleen binnen de muren van het Conservatorium ontmoet, maar steeds vaker daarbuiten. Jasper Blom zoekt de vervulling van zijn muzikantschap door niet alleen als experimenterend jazzmusicus maar ook als leraar en organisator een onorthodoxe rol te spelen in de jazzgemeenschap.