persbericht 4 juni 2014

4 juni 2014, Amsterdam

Buma Boy Edgarprijs 2014

De belangrijkste Nederlandse prijs voor jazz en geïmproviseerde muziek heeft in Buma Cultuur een nieuwe hoofdsponsor gevonden. De prijs wordt mede ondersteund door Sena. Dankzij deze nieuwe samenwerkingspartners van de Stichting Boy Edgarprijs kan ook in 2014 weer een Nederlandse jazzmusicus worden geëerd. Op 27 juni aanstaande wordt de winnaar van de Buma Boy Edgarprijs 2014 bekendgemaakt tijdens de Jazzdag in LantarenVenster in Rotterdam.

De Stichting Boy Edgarprijs is bijzonder gelukkig met de support met Buma Cultuur en Sena. De prijs werd tot voor kort mogelijk gemaakt door overheidssubsidies: zo kon de Stichting Jazz in Nederland jarenlang de prijs organiseren en in het recente verleden lag de organisatie bij Muziek Centrum Nederland in samenwerking met de VPRO. Met de sluiting van Muziek Centrum Nederland in 2012 en de ontwikkelingen bij de publieke omroep, kwam de prijs onder druk te staan. Dankzij de samenwerking met Buma Cultuur en Sena is de toekomst van de prijs voorlopig veiliggesteld.
“Wij zijn blij dat de prijs voort bestaat. Buma wil met de Buma Boy Edgarprijs ertoe bijdragen dat de hoge kwaliteit van de Nederlandse jazz, en daarmee de Nederlandse jazzcomponisten, in de spotlights blijven staan!” aldus Frank Helmink, directeur Buma Cultuur.

Inmiddels heeft de jury van de Buma Boy Edgarprijs 2014 de taak op zich genomen een winnaar te selecteren, die op 27 juni 2014 bekend wordt gemaakt op de Jazzdag in Rotterdam.
De jury bestaat uit: Frank Bolder (programmeur North Sea Jazz Festival en Lantaren/Venster Rotterdam), John Thomas (directeur Axes, Eindhoven), Mijke van Wijk (programmamaker Radio6 Soul&Jazz), Tim Sprangers (freelance jazzjournalist) en Jurre Wieman (hoofd techniek Bimhuis). De jury is benoemd door het bestuur van de Stichting Boy Edgarprijs.

Over de prijs en de historie
De Buma Boy Edgarprijs wordt uitgereikt aan een musicus die zich reeds geruime tijd onderscheidt door zijn opmerkelijke verdienste op creatief gebied ter verlevendiging van de Nederlandse jazz en geïmproviseerde muziek. De prijs bestaat uit een geldbedrag van €12.500, een plastiek van Jan Wolkers en de gelegenheid om een speciale concertavond in het Bimhuis te programmeren. De organisatie van de prijsuitreiking en de daaraan verbonden concertavond ligt in handen van de Stichting Boy Edgarprijs in samenwerking met het Bimhuis.

De prijs is geïnitieerd in 1963 onder de naam Wessel Ilckenprijs en werd 1980 omgedoopt tot Boy Edgarprijs. Vanaf 1992 ging de prijs verder als VPRO Boy Edgarprijs. Recente prijswinnaars zijn onder anderen Oene van Geel, Yuri Honing, Ferdinand Povel, Anton Goudsmit en Ernst Glerum. In 2014 heet de prijs Buma Boy Edgarprijs.

Buma Cultuur
Buma Cultuur ondersteunt en promoot het Nederlands muziekauteursrecht in zowel Nederland als in de belangrijkste exportmarkten voor de Nederlandse muziek. Het doel is enerzijds het aandeel op de Nederlandse markt te vergroten en anderzijds een hogere inkomstenstroom door het gebruik van Nederlands muziekauteursrecht op buitenlandse markten te stimuleren. Projecten van Buma Cultuur zijn onder andere Amsterdam Dance Event, Eurosonic Noorderslag, Buma Rotterdam Beats, Buma NL, Jazzdag. Buma Cultuur is opgericht door de Nederlandse auteursrechtenorganisatie Buma.
www.bumacultuur.nl

Over Sena
Sena geeft namens nationale en internationale artiesten en producenten toestemming aan organisaties die gebruik maken van muziek. In ruil daarvoor betalen de organisaties een vergoeding aan Sena, die zorgt voor doorbetaling aan de rechthebbenden in binnen- en buitenland. Sena is door het Ministerie van Justitie aangewezen om uitvoering te geven aan de Wet op de naburige rechten. www.sena.nl
“De Buma Boy Edgarprijs is de meest prestigieuze oeuvreprijs in de Nederlandse jazzwereld. De uitreiking, die gepaard gaat met een uniek concert van de winnaar, laat keer op keer zien dat de jazzscene in Nederland zeer bijzondere talenten voortbrengt. Het is een creatief visitekaartje van de Nederlandse jazz.” aldus Anita Verheggen, lid van de Raad van Aangeslotenen van Sena.
www.sena.nl

buma-logo-FB-2

Sena-Logo-RGB-1

bimhuis logo